communication-group-1940x900 35361

Има някои неща, които не се учат нито в училище, нито в университета. А може би трябва, защото са изключително важни. Не е достатъчно само да знаеш сухата теория. Не е достатъчно дори и да си добър в практиката. Трябва да убедиш останалите, че си добър. Там е разковничето в пътя към успешна кариера, а и не само. Това са умения, които служат навсякъде в живота.

Говорим за т.нар. soft skills или меки умения. Тук влизат възможностите за работа в екип, за комуникиране, за убеждаване и т.н. Последно време все по-често се говори за тях и е добре всеки да помисли за своите. Затова - нека да прегледаме няколко техники за ефективна комуникация: 

Силата на мълчанието

Не всичко е говорене. Мълчанието също е доста добър ход много ситуации. Особено когато искаш да извлечеш повече информация от събеседника си. Не задавай непрекъснато въпрос - почакай. Дай си вид на знаещ и ще видиш как събеседника ти ще потърси начин да продължи разговора с още информация. 

Огледало на езика на тялото

Друг трик е да използваш умело езика на тялото. Ако искаш да установиш доверие със събеседника си е много важно да повтаряш неговите жестове. И не само - копирай позата, енергичността на говоренето и дори настроението. Събеседникът ти ще се отпусне и ще е много по-сговорчив и добронамерен.

Копирането на езика на тялото може да спомогне и за разрешаването на конфликти. Това е естествен начин за сваляне на агресията и може да те измъкне от сложна ситуация. 

Бъди гъвкав слушател

Слушането е доста важна и доста трудна част от разговора. Някои хора обичат едностранните монолози. (Тоест - обичат да приказват и да приказват, и да приказват... ) Това обаче не е ефективна комуникация и не постига практически никакви цели, освен ако те не са да се досажда на събеседника. Дайте думата и на другия човек.

Давайте и обратна връзка. Покажете, че разбирате с вербални и невербални жестове. А гъвкавостта идва в това да промениш своя начин на говорене на базата на чутото. Може би сега не е момента да се повдигне даден въпрос. Или пък обратното - сега трябва да натиснете. Кое от двете е вярно - трябва да се слуша, за да се разбере. 

Остани позитивен и усмихнат

Продуктивността идва в разговори проведени в добро настроение. Абсолютно научно доказано е. Доброто настроение обаче не идва само. То трябва да се култивира. Яростната критики например само предизвиква изграждането на защитни бариери у събеседника ти. Има си начин да насочиш разговора в правилната посока и да го убедиш да следва желания от теб път на действие. Той минава през хумор и усмивки, и в никакъв случай викане.

Единствения случай, в който е оправдано да викаш на някого е, когато нямаш какво да му кажеш, а искаш да покажеш нещо на околните. Думам ти дъще, сещай се снаха, както е казал народа. В останалите случаи - позитивното настроение е решението.